Ga naar de startpagina
De Achtse Barrier

Juli 2024

 
--> vaste rubrieken <--
--> en verder <--

Hė hė, eindelijk!

Eindelijk is de knoop door de kerk, of is de kogel doorgehakt?
Het ziet er naar uit dat waarschijnlijk het plan Hartje Barrier door kan gaan.
Ja, ik weet het; het duurt nog wel tot 2025 voor er daadwerkelijk een schop de grond in zal gaan, maar toch. Het wordt concreter. Denken we, althans.
Want, ga maar na: De laatste plannen zijn van 2017! En sindsdien zijn de bouwkosten enorm gestegen. Is daar rekening mee gehouden?
Voor de ontwikkelaar betekent dat natuurlijk dat het rendement op zijn investering omhoog moet. En hoe komt dat rendement tot stand? Door goedkoper te bouwen? Door minder luxe voorzieningen? Of door de ruimtes kleiner te maken? Ik denk dat dat een brug te ver is, waardoor geïnteresseerden af zullen haken.
Voor de winkeliers zal het er op neerkomen dat de huurprijzen zullen stijgen. En dat zullen ze ongetwijfeld doorberekenen in hun producten. Eerder al lieten diverse winkeliers weten dat ze in de nieuwe situatie niet door zullen gaan. Dat betekent dan weer dat er nieuwe neringdoenden zullen moeten worden gezocht om de geplande winkelruimtes te vullen.

En dan komt er een super bij! De naam Lidl zingt al een tijdje rond. In het gebied Achtse Molen, Acht en Achtse Barrier samen, zou voor het aantal inwoners 2,3 supers een optimum zijn. Nu worden het er drie, en mogelijk komt er in Acht op den duur toch ook nog een (kleine) super bij. Dan zitten we ver boven het nodige, en zullen ze alle vier moeite hebben om winstgevend te blijven.
Ook de geplande woontoren stamt uit 2017. Compleet met kosten-baten analyse en verdeling sociale huur, middenhuur en vrije huur. Maar als de kosten gestegen zijn moet die berekening over. Want dan klopt het plaatje onder de streep niet meer. En wat dan? Meer woningen? Dus een hogere toren? Want meer woningen per etage is natuurlijk onbegonnen werk. Of worden er dan minder woningen in de sociale sector toegewezen en meer in de vrije huursector? Zal de gemeente daarmee akkoord gaan? Die heeft immers aangedrongen op een behoorlijk aantal betaalbare woningen. Dus moet de bezuiniging ergens anders worden gevonden.

In het Franse Laantje, wat komt in de plaats van de Marnestraat, komen aan beide zijden parkeerplaatsen. Das mooi, natuurlijk maar het parkeerterrein voor de winkels verdwijnt. Ook een deel van de parkeerplaatsen voor De Mortel moet plaats maken voor de Lidl en de laad– en losplaats. Boven op die super komt een parkeerdek, maar het totaal aantal parkeerplaatsen wordt minder. Dat gaat geheid de nu al bestaande parkeeroverlast in de weekenden en bij sport– en andere evenementen verergeren. Daar zijn de bewoners van de Corrėzelaan, Cotentinlaan, Chamonixlaan, Ardėchelaan en Auvergnelaan vast niet blij mee. Maar, ze zullen dan gesteund worden door de bewoners van de Heraultlaan, Seinelaan, Parijslaan, Finistèrelaan en omstreken, want daar zullen bezoekende automobilisten dan zeker naar moeten uitwijken.
Ik hoop oprecht dat ik het fout zie.

Martin