Achtse Barrier de hoogte in
Als het goed is, heeft ieder huishouden onlangs een brief van het Planteam Hartje Barrier ontvangen. In deze brief komt het Planteam met informatie over de verdere planontwikkeling, nu de gemeenteraad op 2 juli het ontwerp-bestemmingsplanwijziging heeft vastgesteld.
Even een terugblik op de ontwikkelingen van dit plan.
In het najaar van 2020 (in volle Coronatijd) werd een ambitieus plan ‘Hartje Barrier’ middels een huis-aan-huis-flyer gepresenteerd. Meteen werden al de nodige onduidelijkheden en problemen m.b.t. de ontsluiting van het plan, het laden en lossen en het parkeren gesignaleerd. (’t Brierke van november en december 2020).
Het duurde nog tot juni 2023 (in de zomervakantie) voor het plan als ontwerp-bestemmingsplanwijziging ter visie werd gelegd. Uit de stukken blijkt dat de gesignaleerde problemen niet zijn opgelost en de onderbouwing van het bouwplan is onvoldoende. Er wordt gesproken over een nieuw hart voor de wijk en een integrale aanpak is nodig. Maar het Wijkcentrum De Mortel met de sporthal horen daar dan weer niet bij! Hoezo integrale aanpak?
Op uitnodiging van het LTAB komt het Planteam het plan toelichten en er wordt al iets van de plattegronden getoond. Wat meteen opvalt is dat de Marnestraat nog steeds is opgeheven. Men vindt dat het vrachtverkeer voor de bevoorrading, achteruit manoeuvrerend op de Franse Baan en ook op de Ardèchelaan kan gebeuren. Deze achteruit-manoeuvres zijn en blijven zorgwekkend en ongewenst in een woongebied.
In augustus 2023 wordt een twintigtal zienswijzen (zeg maar bezwaren) van wijkbewoners ingediend. De bezwaren betreffen in hoofdzaak:
1. De slechte onderbouwing van het bouwplan. Er is geen sociaal-economisch onderzoek naar de (winkel)behoeften van de bewoners van Achtse Barrier gedaan.
Misschien willen wij wel een volwaardig filiaal van de bibliotheek?
2. De verkeersontsluiting van het plan. Al het verkeer moet over de Ardèchelaan. Vooral het in- en uitrijden van de grote vrachtwagens roept veel bezwaren op. Het is onduidelijk waar de laad-en losplaatsen voor de dagwinkels komen. Op de hoek van de Franse Baan en de Ardèchelaan?
3. Men verwacht parkeeroverlast, ook in combinatie met het Wijkcentrum De Mortel en de sporthal.
4. Tegen de komst van meer woningen in de wijk zijn geen bezwaren, maar wel tegen de vorm waarin, een 45-meter hoge woontoren.
In januari 2024 komt het Planteam, samen met de verkeerskundige van de gemeente, nogmaals op bezoek bij het LTAB. Alle bezwaren worden nog eens genoemd.
April 2024 komt de gemeente dan eindelijk met de reactie op de zienswijzen. Inhoudelijk is het plan niet gewijzigd, behalve dat de Marnestraat nu toch blijft en dat het vrachtverkeer niet meer achteruit de Franse Baan op hoeft te rijden, maar gewoon rechtuit over het parkeerterrein, zoals we dat zijn gewend. Echter, het vrachtverkeer voor de geplande Lidl moet keren op de Ardèchelaan. Dat probleem is dus niet opgelost.
Op 18 juni wordt door een aantal wijkbewoners nog ingesproken bij de raadscommissie, die het plan behandelt. De commissie neemt een aantal bezwaren mee in de raadsvergadering later die avond en de wethouder vraagt daarop nog wat extra onderzoek, o.a. naar de draaicirkels van de vrachtwagens.
Uiteindelijk komt op 1 juli nog een tekening met die draaicirkels (het is al versie 7, blijkens het onderschrift). Deze tekening laat echter niet alleen de draaicirkels zien, maar nog heel wat meer over de inrichting van het toekomstige plein. Onze wethouder Mieke Verhees vindt het allemaal goed en vertrouwt op de verkeerskundige. Een motie dat de ontwikkeling van de Ardèchelaan niet ten koste mag gaan van het Biarritzplein wordt overgenomen door de wethouder. Ze zegt de raad toe, dat we eind 2024 (Q4) iets mogen verwachten over de aanpak van het Biarritzplein.
De gemeenteraad heeft op 2 juli zonder tegenstemmen het ontwerp-bestemmingsplanwijziging vastgesteld.
Tekening Versie 7 heet officieel:
Nieuwe situatie - rijcurves
Toegankelijkheid laden en lossen vrachtverkeer, Trekker + Oplegger
Het eerste dat opvalt is dat de vrachtwagens bij de AH gewone trekkers met oplegger zijn, maar bij de Lidl komen trekkers met oplegger met meesturende achteras. En toch moet de Ardèchelaan bij het magazijn van de Lidl nog worden verbreed. Het parkeerstrookje verdwijnt, maar er komen nieuwe parkeerplaatsen, echter ten koste van wat groen van het speelveldje aan de Ardèchelaan. Maar wie goed kijkt ziet dat deze verbreding buiten het nieuwe bestemmingsplan ligt. Bestemming Groen wijzigen in bestemming Verkeer mag toch niet zomaar?
Verder valt op dat de glascontainers in de walkant van de vijver achter de AH worden geplaatst. Ook worden hier nog wat parkeerplaatsen gesitueerd. En dit is de laad- en losplek van de AH.
Voor de nieuwe dagwinkels (in het blok met de AH) zijn geen laad– en losplaatsen aangegeven. Toch niet zomaar op de hoek van de Franse Baan en de Ardèchelaan?
En als je een relatie met de Groene Long wil leggen zet je de zitbanken toch niet met de rug naar de vijver?
Op het buurtplein Achtse Barrier (www.achtse-barrier.nl) staat meer informatie en kaartmateriaal (o.a. de PDF van versie 7).
Wouter Niezing