Ga naar de startpagina
De Achtse Barrier
December 2013
 
--> vaste rubrieken <--
--> en verder <--

Zeggetis: het woord is aan u

Geen vluchten na elven!
In het concept luchthavenbesluit voor Eindhoven Airport worden de openingstijden opnieuw verder opgerekt.
Tussen 23.00 en 24.00 uur worden 8 reguliere landingen toegestaan. Bij overmacht kan er zelfs geland worden tot 01.00 en mag er worden opgestegen na 23.00 uur.
Ten overvloede wordt er ook in het weekend al vanaf 7.00 uur gevlogen.

Dit mag niet gebeuren. Omwonenden hebben recht op een ongestoorde nachtrust van tenminste 8 uur. Die mag niet worden opgeofferd aan de marginale extra winst voor de vliegtuigen die op Eindhoven Airport hun thuisbasis hebben.

Vliegen niet na elven.
In het weekend niet vóór achten.
Genoeg is genoeg!!!
Steun daarom de actie:
GEEN VLUCHTEN NA ELVEN

De ontwikkeling van Eindhoven Airport wordt al jaren besproken aan de zogenaamde ‘Alders-tafel’. In 2010 waren er 18.000 vluchten met sterk beperkte openingstijden in het weekend. Volgens het Alders advies zou het aantal vluchten toenemen tot 43.000 in 2020. Er zou worden gevlogen van 7.00 tot 23.00 uur en in het weekend vanaf 8.00 uur.

Recent is het nieuwe concept-luchtvaartbesluit gepubliceerd. Hierin worden de afspraken voor de ontwikkeling van Eindhoven Airport wettelijk verankerd. Dat is flink schrikken:

  • Het vliegveld gaat elke dag open van 7.00 tot 23.00 uur, ook in het weekend.
  • Maar er worden elke dag ook nog 8 reguliere landingen toegestaan tussen 23.00 en 24.00 uur voor vliegtuigen die op Eindhoven Airport hun thuisbasis hebben (de Home-Carriers), dus zonder een boete.
  • Bij overmacht wordt landen toegestaan tot 01.00 en opstijgen tot 24.00 uur.

Omwonenden zijn dus de afgelopen jaren massaal voor de gek gehouden; men blijkt ook al sluipend begonnen te zijn met landen na elven. Acht reguliere landingen na 23.00 betekent dat het vliegveld gewoon open blijft tot 24.00 uur. Acht landingen tussen 23.00 en 24.00 uur is dubbel zoveel als er gemiddeld per uur overdag landen, en dat juist als mensen proberen in slaap te komen. Elke 7,5 minuut zal er een vliegtuig landen, slapen is dan onmogelijk. Daarna zal men tot 01.00 uur opnieuw onverwacht wakker worden van de landingen die van de extensieregeling gebruik maken.

Als we nu niet wakker worden, kunnen we straks niet slapen!

Dit mag en zal niet gebeuren. Ook omwonenden van Eindhoven Airport hebben recht op een ongestoorde nachtrust van tenminste 8 uur. Steun daarom de petitie, om te voorkomen dat dit luchthavenbesluit zo wordt vastgesteld.
Ga naar www.geenvluchtennaelven.nl of www.gvne.nl en onderteken de petitie.

Mail naar geenvluchtennaelven@gmail.com voor steun of vragen.

Veiliger en warmer voor u en de collectant
In de tweede week van november liep ik ook weer met een collectebus door de wijk. Niet voor mezelf hoor, maar ik doe dat zeg maar voor een ander, die weer iets voor mij doet. Maar daar wil ik het niet over hebben. Op de eerste plaats is de keuze of u iets in de bus doet geheel bij u zelf. De collectant verplicht u tot niets.
Maar elke collectant is natuurlijk blij als u wel iets in de bus doet. U wilt de voordeur zo snel mogelijk dicht doen voor uw eigen veiligheid en tegen de zee van kou die naar binnen lijkt te vallen. Logisch. Dan begint het, het zoeken naar een portemonnee. De collectant staat buiten, die zou niet eens binnen willen komen, want die temperatuursovergang is niet lekker. U rent naar boven, weer naar beneden, naar de keuken, naar de auto. Die voordeur staat maar open. De kou stroomt naar binnen, de warmte naar buiten en de collectant denkt ‘ik wil vanavond mijn ronde nog afmaken’. Is het nou niet heel handig als u in een hoekje of kastje in de gang altijd een paar muntstukken heeft liggen van de waarde die u altijd wel wilt geven? De meterkast is ook zo’n ideaal plekje hier voor. De collectant kan zo heel snel zijn of haar route vervolgen; uw voordeur kan weer snel dicht. Deze maand komen ook de krantenbezorgers weer, ook die geeft u misschien graag iets. Handig als die muntjes er dan al liggen. Voor hen en voor die collectant die niet voor zich zelf, maar voor een ander loopt.

Jos Vellekoop