Ga naar de startpagina
De Achtse Barrier

November 2024

 
--> vaste rubrieken <--
--> en verder <--

Het moet toch niet gekker worden

Ik ben om! Tot nu toe ging ik er van uit dat onze overheid handelt met inzet van kennis, maar het lijkt er nu toch echt op dat alle besluiten worden genomen vanuit het beleid.

Neem nou het plan Hartje Barrier, de upgrade van het winkelcentrum rond de Ardèchelaan. BANbouw ligt in de clinch met de gemeente Eindhoven over de planning.

Wat is het geval?
BANbouw wil starten met de aanpassing en uitbreiding van het pand met Jan Linders/Albert Heijn om zo ruimte beschikbaar te maken voor de verhuizing van de dagwinkels die later gesloopt zullen worden. Dit lijkt mij een logische gang van zaken, zodat de overlast, omzetderving en afwezigheid van diensten minimaal zijn.
Maar het schijnt dat de gemeente Eindhoven voorstander is van een totale andere aanpak, dus eerst alles slopen en daarna alles tegelijk weer opbouwen.

Ik denk dat die methode niet zo handig zal uitpakken voor de ondernemers op het plein, want hoe lang en waar moeten ze dan hun winkelinrichting en voorraden opslaan tussen de afbraak van de oude en de oplevering van hun nieuwe winkel? Kan BANbouw die tijd beperken tot, laten we zeggen 3 tot 4 weken? Dacht het niet. Dat wordt minimaal 8 tot 12 maanden! Gemeente, dat kun je die winkeliers toch niet aandoen. Zitten ze daar, samen met hun personeel, een jaar duimen te draaien!. En er komt geen cent in ’t bekende laatje, want dat staat ook in de opslag.
Daarnaast, als je het plan in fases uitvoert, kunnen klanten toch de boodschappen blijven doen die ze dagelijks nodig hebben. Misschien wel even langs de Fransebaan parkeren, maar dat is te overkomen. Je hebt dan ook minder capaciteit van alles nodig. Minder sloopgereedschap, want het gaat gefaseerd; minder bouwcapaciteit, minder elektriciens, loodgieters, verwarmingsmonteurs en alle andere specialisten die er nodig zijn om een bouw neer te zetten waar we weer zeker 40 tot 50 jaar mee vooruit kunnen.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de sloop en nieuwbouw van Cantershoef en het winkelaanbod daar. Daar komt een supermarkt en een drogist, beide met budgetformule, plus een woontoren van 112 woningen.
Als dat allemaal ook tegelijk moet worden gesloopt en opgebouwd, zie ik een rij vrachtwagens die puin en ander materiaal moeten afvoeren die een belemmering vormen voor de rij vrachtwagens die bouwmateriaal aanleveren en die vormen een belemmering voor de werkbusjes die het personeel brengen en halen.

Wat zou er dan nog door kunnen gaan? Wie krijgt dan voorrang van wie?

Nee, gemeente neem hier nou eens geen beleidsbeslissing, maar denk er gewoon, maar wel goed, over na.

Martin