Ga naar de startpagina
De Achtse Barrier

Oktober 2021

 
--> vaste rubrieken <--
--> en verder <--
Ga naar elz.nlOver gezondheid en welzijn

Ook de apotheek wordt steeds digitaler


Hoe kunnen we wijkbewoners zo goed mogelijk bedienen? Ook de apotheken houden zich met deze vraag bezig. Er zijn veel stappen gezet, vooral op digitaal gebied. Het doel: ervoor zorgen dat u zoveel mogelijk thuis kunt regelen en niet afhankelijk bent van de openingstijden van de apotheek.

Onze wijk telt twee apotheken: BENU Apotheek Achtse Barrier (Fransebaan) en Service Apotheek Artois (Artoislaan). Wie via een herhaalrecept regelmatig medicijnen bestelt, kan die al geruime tijd buiten de openingstijden ophalen. Beide apotheken beschikken over een ‘ophaalautomaat’ aan de buitenzijde van het pand. Medicijnen kunnen hier dag en nacht, ook in het weekend, opgehaald worden via een vooraf toegezonden code. De uitgiftekast is ook toegankelijk in de apotheek, maar dan alleen binnen de openingstijden.

Positieve reacties
BENU Apotheek breidde de ophaalautomaat het afgelopen jaar fors uit, aldus apotheker Paul Yoe. “Van 25 kluisjes naar 200. Wij streven ernaar dat als er geen bijzonderheden zijn, iemand niet meer aan de balie hoeft te komen. Dit geldt met name voor de chronische medicatie, zoals bloedverdunners, bloeddrukverlagers, medicijnen voor diabetes, voor migraine enzovoorts.”
De reacties zijn positief, is zijn ervaring. “Veel mensen vinden het ideaal. Er wordt meer gebruik van gemaakt dan we vooraf dachten.”
Ook bij Service Apotheek Artois willen veel patiënten zelf bepalen wanneer ze hun medicatie ophalen. Soms kiest apotheker Ruud Tolboom voor een andere werkwijze. “Als iemand een nieuw geneesmiddel krijgt, sturen we een berichtje met als boodschap: ‘Uw medicijn ligt ditmaal toch in de apotheek’. Dat geeft ons de mogelijkheid om iemand extra te informeren over het nieuwe medicijn. Maar als die persoon toch liever de automaat gebruikt, kan dat aangegeven worden.”

Veel veranderd
Paul Yoe is eind december al twintig jaar apotheker in de Achtse Barrier. Hij heeft veel zien veranderen. Zo werkt ‘zijn’ BENU Apotheek inmiddels vrijwel papierloos. “We ontvangen de meeste medicijnen kant en klaar. Wij krijgen de recepten binnen, verwerken die digitaal en sturen dat door naar een centraal distributiecentrum. Daar verpakken ze het, inclusief etiketten en barcodes. De volgende ochtend wordt alles bij ons bezorgd.”
Medicijnen die direct nodig zijn, bijvoorbeeld een antibioticumkuur of een zalfje, zijn normaal gesproken altijd op voorraad. “En dan verloopt de uitgifte wel via de balie.”

Apotheek in je broekzak
Een nieuwe ontwikkeling van Apotheek Artois is de Service-apotheek app, die je ook op je telefoon kunt zetten. Hier staat alles bij elkaar, waaronder een persoonlijk overzicht van je medicijnen. “Je kunt er ook een medicijnwekker mee zetten, zodat je een signaaltje krijgt wanneer je iets moet innemen”, licht Ruud Tolboom toe. “En je kunt ermee doorlinken naar Kijksluiter. Daar staat veel informatie over het gebruik van medicijnen, inclusief filmpjes.”

De app biedt daarnaast de mogelijkheid om medicatie-begeleidingsprogramma’s te bekijken. Deze zijn centraal ontwikkeld door Service Apotheek. “Het programma heet SARA. Op dit moment is het alleen nog voor mensen met astma en COPD, maar er komt ook begeleiding voor andere groepen patiënten.” De app is ‘de apotheek in je broekzak’, aldus Tolboom. Ook BENU ontwikkelt een dergelijke app, maar deze is nog niet beschikbaar.

Overleg met huisartsen
De twee apotheken zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband van eerstelijnszorgverleners (Elz’ Achtse Barrier). Ze hebben goed contact met elkaar en met alle huisartsen. Gemiddeld vijf keer per jaar vindt er een zogenaamd farmacotherapeutisch overleg plaats tussen apothekers en huisartsen. Dan worden ontwikkelingen rondom medicatiegebruik doorgesproken.

Goed om te weten!

  • Op de website van beide apotheken leest u alles over hun (digitale) services.
  • U kunt bijvoorbeeld via www.apotheekartois.nl chatten met Ruud Tolboom of online een afspraak maken voor een gesprek in de apotheek.
  • Op www.benuapotheek.nl/apotheek/achtse-barrier staat meer over het inloopspreekuur op maandagochtend.
  • Een nieuw herhaalrecept bij uw huisarts vraagt u eenvoudig aan via de website MijnGezondheid.net (en de daaraan gekoppelde app MedGemak). Maak een account aan op de website van uw huisarts!
  • Als het nodig is, bezorgen de apotheken aan huis. BENU Apotheek doet dat duurzaam en zet alleen nog maar fietskoeriers in.
  • Contactgegevens van alle zorgverleners in de wijk staan op www.buurtpleinab.nl/zorgverleners en in de ABapp (via Playstore en Appstore).