Ga naar de startpagina
De Achtse Barrier
Oktober 2014
 
--> vaste rubrieken <--
--> en verder <--

Over gezond en welzijn

‘Ik heb zware botten’ of ‘Ik ben zwaar gebouwd’. Zo’n opmerking hoort diëtist Marjo Geurts regelmatig van iemand met overgewicht. Maar overgewicht door ‘zware botten’ bestaat niet. Het is een fabeltje. De diëtist legt uit hoe het zit. En vertelt ook op welke manier zij en haar collega actief zijn in de wijk.
“Het gewicht van ons skelet is maar een klein deel van ons totale gewicht. Onze botten wegen maximaal tussen de twee en vier kilo, afhankelijk van je bouw. Dus het verschil is hooguit zo’n twee kilo”, aldus Marjo Geurts van ZuidZorg Dieet. “Wat er wél toe doet, is gezond eten en regelmatig bewegen.”

Of u overgewicht heeft, kunt u zelf bepalen via de zogenaamde BMI: de body mass index. Hierbij deel je het lichaamsgewicht in kilo’s door je lengte in meters in het kwadraat. Heel eenvoudig kan dit onder meer via de website van het Voedingscentrum: www.voedingscentrum.nl. In principe heb je als volwassene een gezond gewicht bij een BMI tussen 20 en 25.

Middelomtrek
Nóg nauwkeuriger vaststellen hoe het ervoor staat, kan via het meten van de middelomtrek, zegt Marjo. “Dit is het smalste deel van je bovenlichaam, vlak onder de ribben. Voor mannen geldt dat zij een verhoogd gezondheidsrisico hebben - en dus gewicht moeten verliezen - wanneer de middelomtrek boven de 94 centimeter zit. Vrouwen doen er goed aan om af te vallen bij een omvang van meer dan 80 centimeter.”Wist u dat spieren meer wegen dan vet? Hierdoor kan het zo zijn dat als je flink meer gaat bewegen terwijl je gezonder eet, je dat niet meteen op de weegschaal ziet. “Maar je merkt wel aan andere dingen. Bijvoorbeeld aan de omvang van je buik, of aan kleding die beter zit. Dus geen gewichtsverlies, maar wel een gezonder lijf”, aldus de diëtist. Veel vetweefsel, vooral in de buikholte, is ongezond.
“Dit vergroot de kans op allerlei medische klachten, waaronder diabetes en hart- en vaatziekten.”

Volhouden
De diëtist adviseert over een gezond voedingspatroon, maar dat is nooit een standaard recept. “Dit gebeurt altijd in overleg en afgestemd op de persoon. Motivatie speelt er een belangrijke rol bij, want mensen moeten het kunnen volhouden”, legt Marjo uit. “We hebben het bijvoorbeeld over wat je makkelijk kunt laten staan en wat niet. En over alternatieven. Dit laatste is heel belangrijk. We willen vooral de nadruk leggen op wat mensen wél kunnen gebruiken en hoe ze dit kunnen inpassen in hun eetpatroon. Er zijn zoveel mogelijkheden waar mensen vaak niet aan denken omdat ze vastzitten in een bepaalde gewoonte.”

Zogenaamde ‘crash-diëten’ bieden geen oplossing voor de toekomst, benadrukt ze. “Je valt in korte tijd veel af, maar je leert er niets van. Meestal komen mensen weer snel aan. Uiteindelijk wordt alleen je portemonnee er lichter van. Gedragsverandering, daar gaat het om. En daarvoor is begeleiding nodig.”

Samenwerking
Marjo Geurts werkt al dertig jaar als diëtist in de Achtse Barrier. Ze is erg te spreken over de samenwerking tussen de verschillende zorgverleners in de twee gezondheidscentra. “Als diëtisten doen we actief mee met de zorgprogramma’s diabetes, CVA (hart- en vaatziekten), kinderen met overgewicht en osteoporose. Ook bij het zorgprogramma voor kwetsbare ouderen en bij het project Achtse Barrier in Beweging zijn we zijdelings betrokken. Door de jarenlange samenwerking met veel collega’s, weten we elkaar makkelijk te vinden.”

Goed om te weten:
Marjo Geurts en Josette van Bommel zijn diëtist bij ZuidZorg Dieet, een van de partners van elz’, het samenwerkingsverband van eerstelijnszorgverleners in de Achtse Barrier.

Wilt u weten of u een gezond gewicht heeft? Heeft u andere vragen over uw voeding of uw dieet?
Maak dan een afspraak via telefoon 040 - 230 84 25 op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur.

De diëtisten werken op maandagmiddag en -avond in Gezondheidscentrum Achtse Barrier (Fransebaan).

Op donderdagochtend en –middag zijn ze in Medisch Centrum Artois (Artoislaan).
Meer informatie: www.zuidzorgdieet.nl.