30 km?
Enkele jaren geleden werden in Eindhoven vele woonwijken tot 30 km gebied
verklaard. Zo ook de Achtse Barrier.
Instanties als Brandweer, Ambulancedienst en Busbedrijf Hermes wilden dat
de Fransebaan 50 km zou blijven, want anders zou daar te veel tijdverlies
optreden. Maar voor de Fransebaan een uitzondering maken, zou veel meer
30 km borden vergen in alle zijstraten en dus meer kosten. En het gemeentepotje
was leeg, dus er werd even niet meer geïnvesteerd.
Nu staan de 30 km borden alleen in de zes ontsluitingswegen en dus gelden
ze voor de hele wijk. Maar de vraag is: gelden ze ook?
Een 30 km gebied moet wettelijk aan drie eisen voldoen.
1. Het gebied moet door borden en poorten als 30 km zone aangeduid
zijn.
2. Alle kruisingen van wegen moeten gelijkwaardig zijn; gewoon voorrang
van rechts en geen regeling via voorrangsborden.
3. Op doorgaande wegen en straten in een 30 km gebied moeten
snelheidsremmende
maatregelen genomen worden. Dat kan met drempels,
bloembakken of doorgangsvernauwingen met schrikhekken.
In de Achtse Barrier was alleen aan punt 1 voldaan. Bij twee kruisingen was
de voorrang geregeld met borden en dus werd niet aan de tweede eis voldaan.
Die twee situaties zijn kortgeleden veranderd. Verkeer uit de Normandiëlaan
heeft weer de normale voorrang van rechts op verkeer op de Artoislaan
en op de Fransebaan moet je verkeer van rechts uit de Morlaixlaan weer
voor laten gaan.
Aan de andere kant van die Morlaixlaan is kortgeleden een verkeersremmende
maatregel getroffen. Midden op de kruising met de Perpignanlaan ligt een
mooi kunstwerk: een rond plateau van kinderkopjes die naar het midden toe
iets verhoogd liggen. Prima snelheidsremmend, lijkt me.
Ik ben benieuwd of de Fransebaan ook van dit soort kunstwerken krijgt.
Martin