Ouderdomskwaaltjes
Veel mensen hebber er last van, maar ook veel steden en dorpen gaan gebukt
onder ouderdomskwalen, zoals straten, die niet op het huidige verkeer
berekend zijn. De meeste stadsplanologen hebben niet voorzien dat er zoveel
mensen in een stad zouden komen wonen en dat het verkeer zoveel
drukker zou worden. Het gevolg is dat veel plaatsen lelijker, rommeliger en
ongezelliger zijn geworden.
Maar ouderdom kan ook mooi zijn. Parijs is daar een voorbeeld van. Daar
heeft een stadsarchitect in de negentiende eeuw een nieuw stratenplan ontworpen
en laten uitvoeren met hoofdwegen, die zelfs het huidige verkeer tot
nu toe nog weten te verwerken.
Ook wijken in een stad, zoals onze wijk, vertonen op den duur ouderdoms-kwalen.
Dit is deels het gevolg van een stadsplanning die te weinig met toekomstige
ontwikkelingen rekening heeft gehouden. Maar het kan ook liggen
aan wijzigingen op een later moment, waarbij goedkeurende ambtenaren onvoldoende
rekening hebben gehouden met de gevolgen van de aangebrachte
wijzigingen.
Een voorbeeld: een inwoner vraagt een extra uitrit aan. Pas later blijkt het
uitzicht voor het verkeer door de nieuwe situatie belemmerd te worden. Ook
kan het zijn dat door de uitrit het, meestal schaarse, aantal parkeerplaatsen
is verminderd. Gebrek aan uitzicht en parkeerplaatsen en gehinderde verkeersdoorstroming
zijn dus ook ouderdomskwalen van een wijk.
Niettemin wens ik u allen een goed 2004 in onze al wat oudere wijk.
Koos. |