Ga naar de startpagina
De Achtse Barrier

Oktober 2021

 
--> vaste rubrieken <--
--> en verder <--

Advertorial

Stress en burn-out, herken de signalen

In mijn praktijk zie ik cliënten met chronische stressklachten en burn-out. Er zijn verschillende fasen die leiden naar deze klachten die niet altijd even duidelijk zijn. Ik zet ze daarom graag eens op een rijtje.

1. Gezonde stress.
Gezonde stress ontstaat doordat je bijvoorbeeld een werktaak op tijd moet afronden, je moet wegspringen voor een aansnellende auto of als de visite over een uur komt en je huis nog op zijn kop staat. Je herkent zo’n stressreactie door bijvoorbeeld een verhoogde hartslag, versnelde ademhaling, spierspanning en alertheid. Hier is niks mis mee. Je lichaam kan dit ook aan, als het tenminste niet te lang duurt en je ook weer voldoende momenten van ontspanning hebt.

2. Chronische stress.
Stress kan chronisch worden als je jezelf teveel druk oplegt. Bijvoorbeeld door langdurig doorwerken, prestatiedrang, het altijd goed willen doen of geen nee kunnen zeggen. Je stresssysteem kan dan uit balans kan raken. Klachten kunnen zijn: hoofdpijn, een gejaagd gevoel, piekeren, vermoeidheid, slaapproblemen en irreële angst. Ook zijn er lichamelijke klachten; bijvoorbeeld nek- en schouderklachten, hoofdpijn, buikpijn en rugklachten. Wat ik vaak van cliënten hoor is: “ach, een weekendje rust, even op vakantie, een avondje uit eten, dan kan ik er weer tegenaan”. Voor je gevoel kun je het op deze manier best prima volhouden en je bedenkt niet (of je laat het niet toe) dat er een moment komt dat het wel eens teveel zou kunnen zijn.

3. Burn-out
Waarschijnlijk heb je je best gedaan om de eerder genoemde signalen met goedbedoelde argumenten voor langere tijd te negeren. Je bemerkt dat je opgebrand bent. Je kunt je moeilijk concentreren, simpele taken lijken teveel, je gaat je afzonderen en ondervindt stemmingswisselingen. Kortom je functioneert niet meer en je bent emotioneel uitgeput.
Waar is het mis gegaan? Het is tijd om jezelf en je levenssituatie te onderzoeken. Om na een herstel te voorkomen dat je weer in dezelfde patronen terecht komt, moet je nieuwe vaardigheden aanleren om anders met stressvolle situaties en omstandigheden om te gaan. Om dit adequaat en fundamenteel te doen is het belangrijk om hulp te zoeken.
Kortom, maak pas op de plaats, erken en accepteer dat het nu zo is en handel daarnaar. Maak het bespreekbaar, neem rust en zoek hulp.
Praktijk Paul van Gemert | therapie, training en coaching.
www.paulvangemert.nl, info@paulvangemert.nl.