logo 't Brierke
park
April 2009
 
--> vaste rubrieken <--
--> en verder <--

Zeggetis:
Uw mening en die van de buurman

Hondenpoep (2)
Graag wil ik even reageren op het artikel in 't Brierke over de hondenpoep. Ik heb/had zelf drie honden. Een van de drie honden heb ik door een lafhartige vergiftiging deze week af moeten geven. Zelf ruim ik de poep altijd op omdat ik van mening ben dat andere mensen geen overlast van mijn dieren hoeven te ondervinden. Wanneer ik bij ons in het parkje het grasveld bekijk, lijkt het wel of niet iedereen dezelfde gedachte heeft. Zo tegen het einde van de winter/ voorjaar, wanneer het gras nog niet gemaaid wordt, is het net een groot hondentoilet. De opbrengst van een hele winter.
Ik ben van mening dat de hondenbezitter de bruine verrassing op moet ruimen. Door het plaatsen van artikelen aangaande de overlast is het niet ondenkbaar dat dit vroeg of laat kan leiden tot haat jegens de honden. Echter de hond kan hier niets aan doen, het is de mentaliteit van het baasje. Voor ons is het helaas te laat.

Wout Frissen

Hondenpoep (3)
Het berichtje van gelukkige hondenbezitters, die de uitwerpselen van hun trouwe viervoeter opruimen, heeft mij deugd gedaan. Er zijn ook nog fatsoenlijke mensen die het goede voorbeeld geven; mijn complimenten. Ikzelf wordt er onpasselijk van als ik bij mij de voordeur uit ga. Het hondenuitlaatterrein ligt breeduit tien meter bij mij vandaan en toch ligt er overal hondenpoep, op het trottoir, op het speelveld waar kinderen moeten spelen (het wordt weer mooi weer) en op groenstroken voor de deur (ruikt smerig als het weer warm wordt). Ik probeer het stukje groen voor mijn deur bij te houden, maar om nou in de hondenpoep te moeten werken, vind ik een beetje smerig. Ik heb mijn kinderen zo opgevoed dat ze hun eigen rommel op moeten ruimen en ben blij dat ze dat ook nog steeds doen, zelfs mijn kleinkinderen (11 en 8 jaar) nemen een plastic zakje mee om de hondenpoep op te ruimen welke hun hond achterlaat. Dus heel simpel, het is een kwestie van aanleren van fatsoensnormen en rekening houden met anderen. Alleen zo kunnen we van onze mooie Achtse Barrier een fijne wijk maken. Dus hondenbezitters, houd een beetje rekening met jullie medewijkbewoners. Alvast hartelijk dank en nog veel plezier van uw trouwe viervoeter.

Willem van den Heuvel

Hondenpoep (4)
Ik denk met weemoed terug naar de tijd, dat het nog acceptabel en sociaal verantwoord was als je lekker met je hond rondliep, zonder dat er naar je gekeken werd alsof jij alleen de veroorzaker bent van de grote hoop hondenpoep in de wijk. Ik sprak deze week een vriend die, net als ik, zichzelf verdreven voelt uit de wijk en nu de hond noodgedwongen gaat uitlaten op andere plekken dan de voorhanden zijnde groenvoorzieningen in onze wijk. Reeds drie keer een bekeuring gekregen omdat zijn hond losliep in het park, een hond die geboren is om te rennen en die maar voor één ding leeft, op de allerhoogste versnelling een bal of stok terugbrengen, die door zijn baas is weggegooid.
Volgens de nieuwe normen mag zo'n hond zich aan de lijn doodvervelen omdat een loslopende hond de eigenaar €80.- kost bij controle. Het gezeur van de anti-hondenbende maakt het ernaar dat steeds meer hondenbezitters zich niet, of in ieder geval minder vrijelijk, rondbegeven in de wijk.
Tot vorig jaar liep ik gemiddeld twee uur (ja echt waar), met de hond per dag door de wijk, en dat is niet alleen het park, ik houd ervan om door de wijk te wandelen, tuintjes te bekijken en een praatje te maken met diegene die ik tegenkom. Ook ‘s avonds laat of vroeg in de nacht bestond mijn wandelpatroon uit een rondje van 30 minuten, tegenwoordig is het beperkt tot een rondje van hooguit vijf minuten omdat ik geen zin heb om een bekeuring op te lopen, omdat ik op mijn manier bezig ben met een stukje sociale controle.
Oeps nu is het eruit, stel je eens voor dat alle hondenbezitters ‘s avonds eens een kwartiertje door de wijk lopen en dit op verschillende tijdstippen, dat zou wel eens kunnen betekenen dat er minder kans is, dat er allerlei duistere individuen, ongezien en op hun gemak, rond kunnen struinen door de wijk. Ik wil hiermee niet concluderen dat door de hetze tegen de hondenbezitters dit het resultaat is, maar zoals we allemaal weten is er altijd een vorm van actie=reactie. Ik ben absoluut voor verdraagzaamheid maar word af en toe moedeloos van de mensen die afgeven op hondenbezitters....
Een drol is vervelend, maar het is een natuurproduct, net als de mest die je gebruikt voor de gewassen en het land te bewerken. Het enorme voordeel van een drol t.o.v. een opgeblazen prullenbak, een met graffiti volgespoten muur, een afgetrapte autospiegel, kapot gegooide flessen of bergen afval .........Je hoeft maar geduldig te wachten, twee weken met wat zon of regen en het leed is vanzelf opgelost. Dit in tegenstelling tot het vandalisme wat alleen met veel moeite en vaak met veel kosten voor respectievelijk de eigenaar of de gemeenschap kan worden rechtgezet.

Een hondenbezitter (naam en adres bekend bij de redactie)

Het gaat ook wel eens goed.
Tijdens de voorlichtingsavond over veiligheid in De Mortel op 16 maart viel me op dat veel aanwezigen vertelden over hun slechte ervaringen in contact met de gemeente. Zonder iets af te willen doen aan hun verhaal wil ik zelf graag onder de aandacht brengen dat ik ook positieve ervaringen heb, met name met het melden van kleinere zaken.
Ik woon nu drie jaar in de Achtse Barrier en ik heb voor een aantal problemen al vaker het klantencontactcentrum van de gemeente gebeld (040 - 238 60 00). Het gaat dan om zaken als verzakte of losliggende tegels en stoepbanden, vernield straatmeubilair of speeltoestellen, kapotte openbare verlichting, gesloopte of bekladde verkeersborden, niet opgeruimd snoeiafval, illegaal gedumpt vuilnis enzovoort. Het klantencontactcentrum is altijd prima bereikbaar en ik wordt altijd netjes te woord gestaan. Vrijwel alle meldingen hebben effect: meestal wordt het probleem in een paar dagen verholpen, zeker als het om onveilige situaties gaat. Langer dan 2 weken duurt het zelden. En als er eens een keer niets wordt gedaan is een tweede telefoontje vaak voldoende. Men zegt zelfs blij te zijn met elke melding, omdat ook de gemeente maar een beperkt aantal oren en ogen heeft.
Ik hoop dat dit verhaal u aanmoedigt om ook wat vaker actie te ondernemen. Het is de moeite van slechts één telefoontje (nou ja, soms twee dan). Het mes snijdt misschien zelfs aan twee kanten: door dit soort zaken niet te negeren maar consequent te melden zullen er meer problemen verholpen worden. Daarnaast wordt het de gemeente misschien duidelijk dat bepaalde problemen die steeds opnieuw worden gemeld niet incidenteel maar structureel moeten worden opgelost. Want dat besef is er duidelijk nog niet. Ik vroeg een keer aan de contactpersoon van het klantencontactcentrum waarom er bijvoorbeeld geen groot onderhoud aan de slechte trottoirs langs de Franse baan lijkt te worden gedaan. Het antwoord was: "zolang de bewoners het niet melden doen wij er niets aan.” En eerlijk is eerlijk: dat is natuurlijk weer een minder positieve ervaring....

Edwin van Maurik

Klantencontactcentrum
De voordeur van de gemeente Eindhoven is het klantencontactcentrum (KCC). Bij het klantencontactcentrum kunt u onder meer terecht met vragen over leefbaarheid of het onderhoud van de openbare ruimte en met individuele meldingen.
Het KCC is bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur via telefoonnummer 040 - 238 60 00 of e-mail: 2386000@eindhoven.nl.

Samir Toub
wijkcoördinator Achtse Barrier 040 - 238 83 97
en bij voorkeur s.toub@eindhoven.nl

U kunt reageren naar redactie.brierke@hetnet.nl of per post naar
Savoiepad 133, 5627 EZ Eindhoven onder vermelding van ‘Zeggetis’.
Als u geen maand wilt wachten om uw reactie te zien kunt u reageren
via het forum op onze website www.brierke.nl en dan op forum klikken.